Wednesday, 15 October 2014


Between the City and the Citadel

1) Interpretation

The question was: What kind of public space is it? Or better - what kind of place should it be? Hypothesis: Square? Avenue? Part of Riverfront system? Park? The Forefield of the Vyšehrad citadel? Construction site? Desert? I didn't know. It doesen't seem like any of those and at the same time it seems like each of them.



What helped me to understand the place better was the public space pattern. You can clearly see what does the discussed area mean to residential quarters of the Vyšehrad and the Vítoň. It is an intersection and focus of communications.



And then I painted those relevant public free spaces and realized that the site could be a connection between the Rašínovo riverfront and the Vyšehrad citadel, which are two spaces of top quality and importance for Prague. It means for me, that the task is pretty much about connecting two different and unique characters.



The resultant diagram of the site should look approximately like this:


2) Content

Thanks to Vít Rýpar I found out about an intention to move the non-functional Vyšehrad train station (beautiful building in a very bad condition) in our location. I consider it as a key impulse that could restore the space and maybe a key to openning the Botič stream as well as the new acces to the Vyšehrad citadel.



There is a proposed traffic scheme: circulated traffic makes the site wide open.



Two imoprtant "cruises". The Botič stream and the way to the citadel.



And the railway station dominating the place.


3) Character

What character shoul it have? In my imagination I swing somewhere between the Plečnik-style classic...



...and the John Constable romantic.


4) Form

...that will be a tough one. :)







2 comments:

Vít said...

Jak už jsem Vám psal, líbí se mi přístup, se kterým přistupujete k Vašemu místu – tedy v souvislosti města a lokality. Obávám se však, že na místo, aby Vám dopomohl k zásadním rozhodnutím, jak s prostorem v detailu prováděcí dokumentace, odvádí Vaši pozornost k řešení nadmístních vztahů.
Je pravdou, že umístění zastávky se zvažuje, stejně, jako se však zvažuje i rozšíření mostu. Zatím se však kromě hrubé změny územního plánu nic nerozhodlo a není tak možné s nějakou konkrétní situací počítat. Můžeme sice předpokládat, že zastávka zde bude, ale její řešení (v souvislosti s rozšířením mostu) by bylo na samostatný ateliér.
Je správně, že uvažujete o vašem místě na jih od mostu jako o části celku, která pokračuje i na druhé straně viaduktu. Je také dobře že v projektu počítáte s tím, že se na viaduktu bude v budoucnu nacházet vlaková zastávka. Je však nezbytné, abyste se pustil do konkrétního řešení konkrétního prostoru.
Osobně se domnívám, že řešení celého prostoru od Vratislavovy ulice, po parčík za Podskalskou celnicí je velmi náročný úkol i v koncepční rovině (natož v realizační dokumentaci). Rozhodně bych Vám doporučoval, abyste se zabýval jen jednou ze dvou částí. Tento prostor bude pravděpodobně vždy rozdělen – kombinací viaduktu a Svobodovy ulice. Mimochodem v diagramu se zdá, že dopravu z ní byste chtěl přesunout na sever od celnice. Nepovažuji to z dopravního hlediska za šťastné řešení. Zejména kvůli šířkám ulic, poloměrům zatáček a vedení tramvaje se domnívám, že křižovatka Svobodovy a Rašínova nábřeží by měla zůstat tam kde je.
Pokud byste se přece jen chtěl zaměřit na řešení tohoto prostoru, doporučil bych Vám, řešit jej právě v okolí této křižovatky – tedy jako náměstí vymezené ze severu a jihu ulicemi Na Hrobci a Vnislavova, z východu pak osou ulice Podskalské. Osobně se však domnívám, že se zde nachází příliš mnoho neznámých.
Být Vámi, zaměřil bych se na jižní část tohoto prostoru, tedy tu, kterou jsme vymezili v zadání. Především je pravděpodobnější, že se jí nedotkne vlaková přeložka (viz územní plán, pozemkové vlastnictví a přítomnost Botiče). Dále si zde můžete dovolit velkorysé řešení, které umožňuje uzavření dolní části Vnislavovy ulice a její prostorové sloučení s parčíkem i případně prostorem bývalého Vyšehradského náměstí (Vratislavova). Otevření a úpravu toku Botiče, stejně jako využití zazděných arkád viaduktu Vám také stále doporučuji, nicméně nepřikazuji. Možná by pro Vás mohlo být jistou inspirací i to, že několik studentů, kteří se zabývají letní scénou, jí navrhuje zpřístupnit novým schodištěm ústícím přímo na sever - mezi sokolovnou a domy při Vratislavově.
Domnívám se, že podobou zastávky se zabývat vůbec nemusíte, berte to jako fakt, že jí někdo navrhne bez ohledu na Vás, několik let po realizaci Vašeho návrhu.
Co se týče vašeho zvoleného charakteru místa, myslím, že se dají zkombinovat oba dva přístupy. Sice jsem trochu rozpačitý z toho, jak jste je nazval, ale respektuji to. Sám pro sebe jsem si je označil (pochopil) jako přístupy „velkoměsto“ a „divočina“. Pochopil jsem Vás správně?

Nechci na Vás tlačit, ale už byste se měl rozhodnout, čas kvapí.

Jindřich Blaha said...

Děkuji za podnětný komentář.

Těch úloh na samostatný ateliér jsem tam, zdá se, našel trochu víc. Ale obávám se, že odpovědí na problém místa rozhodně neleží v jeho designu, ale právě v jeho usazení do celoměstského kontextu (to co jsem v prezentaci označil jako "content") Kdybych měl úlohu zpracovávat jen podle svého svědomí (bez ohledu na studijní plán) vypracoval bych jej jako urbanistickou studii - umístění železniční zastávky v dané lokalitě a její dopady, případně spojené s úvahou o budoucím vývoji starého vyšehradského nádraží. Možná by bylo dobré si ještě o této možnosti promluvit. Slyšel jsem totiž i o možnosti vypracování ATRN formou regulačního plánu.

Automobilovou dopravu jsem na sever od celnice skutečně přesunul, myslel jsem to spíše schématicky, jako skicu toho jak celistvé území by v okolí viaduktu mohlo vzniknout. Tramvaj by mohla samozřejmě zůstat v původní stopě (nástup z pěší zóny/ prostranství bývá pro cestující velmi příjemný). Reálnost okruhu bych samozřejmě prověřil podrobněji ve variantách (jednosměrný/obousměrný okruh...)

Pravděpodobně, ale dám na vaše doporučení a budu se věnovat vlastnímu designu jižní části prostoru s odkrytím Botiče a arkád viaduktu. Mám v tomto směru jeden nápad - jednoduché řešení, které by mne nakonec snad mohlo dovést i k úspěšnému vypracování realizační dokumentace. Propojení s Vyšehradem v ose Podskalské ulice považuji už skoro za samozřejmost.

Charaktery máte přibližně správně. Při vymýšlení jejich názvů jsem se snažil nechat diváka nahlédnout do své představivsoti (což je podle gnozeologů stejně jen souhrn a kombinace toho co známe)

Čas kvapí a práce hodně. Omlouvám se že jsem od poslední prezentace nepřišel konzultovat. Budiž mi částečným ospravedlněním, že od čtvrtka do pondělí jsme s Marií byly na bienále v Benátkách a čerpali inspiraci plnými doušky. :)